sabda

Friday, February 18, 2011

Asam Pedas Terengganu

(ayat yang tulus)
Resepi kali ini saya  minta dengan roommate saya semasa zaman kolej dulu.
Percaya atau tidak satu-satu resepi tu kadang-kadang bawa aura pada jiwa kita. Contohnya resepi dibawah ini dengan memory.
Kenangan saya ke Terengganu nak ambik adik saya sempena cuti semester. Masa tu saya dan ayah dari Adela naik kereta saga. Ayah hantar saya dan yah kerumah kam sebab saya dah janji nak bermalam dirumah kam. Ayah tido di hotel murah Kuala Terengganu.

Paling indah, masa mandi perigi... saya rasa bagai lembu-lembu semua nak tengok saya mandi. Hariah ketawa dari tingkap bilik.

Tengah hari, mama kam masak, saya tidak boleh lupa asam pedas ini berulam tembikai merah. Ayah datang ambik kami, kami makan sama-sama. Kemudian kami pulang. !_!



Bahan-bahan:
Ikan
Timun, bawang besar - potong-potong.
Lada kering, bawang putih, bawang kecil, halia, serai (kisar)
cuka, garam, perisa, gula.

Cara memasak:
tumis bahan kisar hingga pecah minyak, masukkan air,
tunggu didih masukkan ikan dan bahan-bahan yang lain.

sedia untuk dihidang.

No comments:

Post a Comment