sabda

Friday, January 28, 2011

DODOL DURIAN

Kengkawan fb semua sedia maklum kisah saya membuat dodol ni bukanlah kisah baru. Berbulan sudah berlalu.
Di sini saya nak kongsi kisah dan pengalaman saya membuat dodol.
Kerana teringin sangat nak buat dodol..bukan teringin nak makan yea... kalau teringin nak makan beli ja kat larkin ke...ada banyak... Oleh kerana hajat itu saya google resepi dodol. Kekdahnya tidak pula saya baca cara-cara membuat dodol, saya cuma tengok bahan2nya sahaja.

Dengan memanfaatkan bahan-bahan yang ada dalam rumah (tidak ikut resepi yang ada) maka saya himpunkan:

2biji santan (kelapa parut)
2 kotak santan (200ml sekotak)
satu botol kecil lempok (isi durian yang telah dimasak hingga pekat)
sekampit tepung pulut
satu kilo gula merah
1/3 cawan minyak masak

Berikut adalah kisah saya membuat dodol, bolehlah ditiru jika sukakannya... haha... sungguh bercanggah dengan cara-cara membuat dodol yang sebenar.

Pertama, saya tuang tepung dalam periuk, saya masukkan santan dari sebiji kelapa dan 2 kotak santan (santan kotak). Kemudian kacau rata, letak pula gula merah dan lempok.  Kacau rata... setelah rata saya tambah minyak masak supaya senang saya nak mengacaunya bila dah berat nanti...hahah... Kemudian, barulah saya letak atas api. Dengan api perlahan saya kacau hingga 45 minit.

Apabila bahan-bahan tadi semakin berat saya padam api. Angkat periuk ke atas lantai dan kacau rata.
Okeh, babak pertama berhenti disitu. Apabila dodol yang belum jadi tadi sejuk, saya tutup periuk berkenaan.

Selang sehari selepas itu..(menunggu masa lapang dan bekalan santan)
Saya tambah sebiji kelapa (santan) kedalam periuk. Kacau rata dan pindahkan kesemua bancuhan kedalam kuali yang agak besar tapi masih boleh diletak atas dapur gas. Masak dengan api perlahan sehingga pekat. Bila kuali mula berkerak saya pindahkan dodol ke dalam periuk. Okeh, berenti disitu untuk babak kedua. Kira-kira sejam untuk babak kedua ini.

Esok pagi (masuk hari ke4)
Ya, en.suami tengok mcm tak kompiden ja dengan aku ni ha....
Tak pa.... saya teruskan eksperimen saya....
Mengacau dodol dalam periuk bagi saya lebih mudah dan senang dikawal. kali ini saya mengacau selama 2 jam. Bila periuk berkerak saya pindah kekuali semula. Hasilnya adalah seperti gambar dibawah.



Banyak juga, saya dapat bagi sepupu saya banyak juga, bagi kak lin (jiran depan rumah) simpan sebahagian, dan bagi rumah ibu... jamu pak cik, mak cik... serta sahabat en.suami dapat bahagian sikit.
Pak lang saya kata sedap, wife sahabat suami kata ok.. buleh jual katanya... haha...
Ayah saya suh kacau lagi kat rumah dia... ceh...

Hasilnya saya berpuas hati. Yang penting jadi.

Lalu.... saya tanya ayah saya, buat dodol mcm mana?
Ayah saya kata masak santan dulu sampai didih baru letak tepung! buh gula merah dengan gula pasir!
(muahahaa.... den x buat rupa tu.... kikiki.... geli bebenau rasa hati.... saya tak letak gula pasir bang sebutir sbb saya rasa dah manis)

Ibu juga ketawakan saya kerana ngacau dodol berhari-hari lamanya.... dan saya yang suka menjawab ni menjawab.... 4jam ja bu.... kikikiki.....

Bagi saya, hidup kita ni sementara, sungguh rugi jika kita tidak mencuba sesuatu yang menarik...
Sungguh santai mengacau dodol. Selamat mencuba....

4 comments:

  1. ahahaha ... tahniah sbb berjaya modified itu resepi dodol ... x tahan ak dgr mk ngah ngomel ko wat dodol 4 hr ...

    ReplyDelete
  2. ya, rasa seronok sbb mudah ja kalau ikut cara sendiri.... sendiri punya teknik musti la dari kudrat sendiri, sendiri punya kemampuan... tentulah jadi mudah... x berat pun dodol tu walaupun berhari2.... bila panas dia jadi lembut utk dikacau... :) nnt jumpa kita buat dodol yea... heh heh...

    ReplyDelete
  3. x mau lh ... nk blajo wat cheese cake ... haha

    ReplyDelete
  4. BOLEH!! bila nak datang lagi??.... aritu sekejap sangat, sempat skali kentut ja.... hahahHHH!!!!

    ReplyDelete