sabda

Tuesday, July 13, 2010

Resepi Pizza Yang Mudah

Beberapa bulan lalu saya bagi resepi piza saya pada seseorang.... sayangnya tak menjadi katanya tang tepung tu tak naik...

Saya tak reti nak terangkan bagaimana cara menguli tepung tu.... cuma berharap pihak berkenaan tidak putus asa dan cuba lagi....

Malu sebenarnya nak tayang.... sebab yang saya buat biasa-biasa je.... x sama macam pizza hut punya tu....
Saya guna keping keju yang biasa.... pernah guna keju parut untuk piza... tapi entah knapa tak kena pula dengan selera... jenis keju agaknya.... jenis yang saya beli tu payau je rasanya... nak yang betul-betul sedap mungkin rm20++ kot....


saya pernah guna nenas muda dan nenas masak. kesimpulannya nenas masak lebih baik nenas muda akan merosakkan rasa pizza (masam + pahit)


yang ini guna keju biasa dalam 3-4 keping cam tu la....


bahan-bahan untuk roti:

1 setengah cawan tepung
1 sudu besar yis kering (bancuh dengan air suam)
1 sudu mentega
2 sudu susu pekat
1 sudu gula
sedikit air untuk menguli

uli semua bahan sebati hingga menjadi doh.. rehatkan selama 1/2 jam. Bekas hendaklah ditutup rapat.
setelah setengah jam adunan akan naik. Uli lagi dan bentukkan bulat dan leperkan... ikut suka nak empat segi pon x de hal...

untuk lapisan atas saya gunakan:

4 sudu besar sos spaghetti (tradisi)
hotdog dihiris-hiris
4 keping keju
hirisan bawang dan lada.
(x kisah la apa je yg ada yg blh disuai letak... )

Mudah sahaja kan.... letak bahan-bahan tersebut dibahagian atas dan bakar selama 15 - 20 minit suhu 130d kalu avon saya la...
sekian...


No comments:

Post a Comment