sabda

Monday, May 31, 2010

Kenapa Berubah...

Sejak beberapa hari ni saya terfikir... 'kenapa aku berubah?????'

Pernah kah anda terfikir seperti saya?? kenapa??

SAYA? saya rasa dan dapat rasakan saya telah berubah.. Saya lihat pesanan-pesanan yang saya terima... tidak kira dimana... d fb banyaknya.... banyak msg msg yang berbunyi "hai kakak ku...." "rindunya..." ................ sana sini kakakku...kakakku.... budi bahasa dan kesantunan yang baik.....
Saya terfikir............ saya DULU macammana?
Saya tidak mahu angkat bakul atau terjun bakul... Jika anda mengenali saya yang dulu tentu anda faham...

gambar lama...


Manusia berubah sikap tentu bersebab.  Fikir fikirkan kenapa kita berubah......
Antara sebab mengapa saya berubah, satunya ialah sejak adik saya terlibat dengan kemalangan dan lumpuh himgga sekarang... OKU la sekarang... tp sejak peristiwa itu, saya jadi kuat. Hati saya jadi batu... tak masuk lagi apa orang nak kata..... kutuk... hati perlu keras baru boleh menempuh hidup dengan cekal dan tabah... jika tidak..... saya mudah tersentuh dan menangis tak berenti.... semua kerja tak jadi...
orang kata saya lembut... tapi mungkin itu dulu........

Ketika lembut..... saya menangis setiap hari, orang, manusia... tidak menghargai.... mereka tetap mencari salah untuk diceritakan atau apa-apa saja untuk buat saya menangis... mereka tidak berbicara dengan baik... mereka sungguh menyakitkan.... jadi, saya tidak boleh hidup dengan keadaan terus2 begitu....

Keduanya, sebab berkahwin.. Aishhhhhh... sangat sukar untuk terangkan kenapa perkahwinan adalah antaya penyumbang kita berubah... Jika anda sudah berkahwin, mungkin anda boleh faham tidak perlu saya terangkan.

Perkara tersebut termasuk keterbatasan... ruang dan waktu... tidak semudah bujang, boleh kemana2 seorang diri. Tenangkan fikiran.... lihat keindahan  alam. Dulu,saya suka ke pantai sorang-sorang... tengok burung-burung melompat2 main air laut... hurm tenang... Sekarang nak kepantai tidak boleh seorang diri, anak-anak tak sanggup ditinggalkan... atau tok sah senyum-senyu pandang laut...kena jeling nanti terus mati mood menikmati keindahan td.... haha...
Dulu, masa blaja jauh, rindu dengan ibu, ayah rumah adela... sesuka hati nak balik tak kira ada cuti ke tidak. Sekarang, aktiviti 2 orang punya... agak-agak la....... tak kan nak buat kepala sendiri macam bujang dulu, saya sedar siapa saya sekarang dan menghormati status tersebut. InsyaAllah.

Tanggungjawab... fikirlah sendiri... dulu dengan sekarang mana sama nilai tanggungjawab yang perlu digalas... tentulah ianya penyumbang 'kenapa saya berubah'

Ketiga, saya rasa persekitaran.... apa yang ada di sekeliling saya? itulah penyumbangnya.

Keempat, masalah. Hurm, yang ini tidak disangkal lagi.... Masalah adalah kepala yang mendorong kita berubah. Renung-renungkan, apa masalah anda, dan adakah ia membuatkan anda sedikit berubah??? hurm.

Dari itu, atas segala huraian diatas menimbulkan satu persoalan : 'Ada juga orang yang tidak berubah... Atas faktor apakah yang mendorong ianya TIDAK BERUBAH????'
Saya berpendapat.... jawapannya 'pendorong dan sokongan'   anda setuju???

No comments:

Post a Comment