sabda

Wednesday, May 26, 2010

Resepi ayam goreng berempah.

Assalamualaikum, lama tak letak resepi rasanya. Ini kisah jumaat lalu, setelah dikuis-kuis ketepi rasa malas pada hari tersebut akhirnya saya memasak juga jam 3 petang..

Menariknya, selera besau pulak dalam malas-malas pada hari tu.. Terhasillah ayam masal lemak ciliapi... kubantai keju gantikan santan.... (malas nk kekedai) kehabisan stok santan, ai tibai je ler...  nak tau rasa apa cubalah sendiri... tapi bahan2 yg terdiri drpd keju dsb mustilah mewah...

Selain ayam lemak ciliapi, kacang panjang goreng... ini dia... mula-mula nak goreng kunyit sahaja... tetapi tekak mau yang berempah..



Resepi sesuka hati : ayam goreng berempah
untuk resepi ini saya tiada rujukan, digoogle saya tengok yang diperap dengan rempah kari sahaja. Tapi pernah makan yang boleh nampak jintan ketumbarnya.. jadinya, agak-agak je lah apa yg perlu ada dalam ayam goreng berempah.
Bahan-bahan:
  1. Ayam 4 ketul (seperti gambar diatas)
  2. sedikit garam
  3. 3 sudu besar rempah kari ayam
  4. 3 sudu besar rempah kurma
  5. sedikit serbuk kunyit
  6. 2 ulas bawang putih
  7. 2 biji bawang merah
  8. 2 papan daun kari
  9. 4 helai daun pandan. Saya guna daun pandan yg telah tersimpan dalam peti sejuk selama seminggu lebih. Daun tersebut lebih lembut, senang untuk diikat dan tidak hangus semasa digoreng. Warna daun tersebut tidak jauh berbeza setelah digoreng seperti gambar diatas dan baunya tetap harum.
Cara-cara membuatnya:

Tumbuk bawang putih dan bawang kecil. Gaul sebati semua bahan-bahan.. Perap setengah jam.
Ikat dengan daun pandan sebelum menggoreng, goreng dengan api kecil dan tutup. Masukkan daun kari dalam kuali dan tutup lagi. Setelah isi  ayam masak , besarkan sedikit api supaya keliling ayam garing sedikit. Angkat dan hidangkan.

Sebenarnya lebih afdhal jika ayam tersebut diperap bersama jintan dan ketumbar kisar... sayangnya bahan-bahan tersebut tiada dalam simpanan saya. Memadai dengan rempah kurma yang ada dalam simpanan, rempah kurma juga mengandungi jintan dan ketumbar kisar.

selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment