sabda

Wednesday, October 26, 2011

Pokok Pelam Dalam Pasu [Dari halaman yang terhad]

Kali ini penulis nak berkongsi gambar dan pengalaman penulis sebagai tuan pokok pelam yang penulis tanam di dalam pasu. Sape kata x de tanah x boleh berpokok pelam... boleh tau, dimana ada kesungguhan, kemahuan, disitu ada jalan InsyaAllah... Ada beza ka pelam atau mangga??

Kisahnya bermula dengan keinginan nak berpokok yang berbuah untuk dimakan bila musimnya.. Antara dalam senarai ketika itu ialah pokok pisang, pokok rambutan dan pokok pelam. Ketiga-tiga pokok dalam senarai merupakan pokok-pokok yang boleh berbuah semasa pokoknya tidak terlalu besar. Pokok pisang pun dah ada yang mini kan... dah banyak kali saya jumpa pokok pisang paras pinggang saya ja ha... buahnya besau dan lebat... mana nak dapat benih tu aaa????...

Saya beli anak pokok pelam ini dengan harga rm14.00 dengan ketinggian 1.5 kaki. Sekarang pokok ini dengan ketinggian 3 kaki.

gambar 30/09/2011

selepas bercambah baru dia terus berbunga... saya sangat teruja dan tentulah gumbira...

kemudian dipenuhi dengan putik-putik baru.. ketika gambar diambil lebih 50% putik telah gugur kerana hujan yang sangat lebat dan angin kuat..

gambar 13/10/2011

gambar 18/10/2011

cuaca berubah, sangat panas.. panas yang menyebabkan kesemua pokok-pokok saya macam dibakar, pokok-pokok lain daun layu, kecut kuning dan ada yang terus kering. Manakala buah pelam terus kecut dan gugur kesemuanya..





Okeh. Penulis redha dengan nasib buah pelam tersebut memandangkan pokok tersebut masih kecil dan baru dalam 6 - 10 bulan penulis membelanya. [ tak ingat berapa bulan.. tapi belum setahun].
Ada rezeki besar dia nanti merasa la buah dia...

Untuk kalian yang mahu menanam pokok pelam dalam pasu.. cari benih pokok 'kawen' dia akan cepat berbuah dan untung-untung pokoknya takde la besar sangat sesuai dengan rumah yang tidak punya laman yang luas. Saya gunakan baja tahi ayam untuk semua pokok-pokok saya kecuali orkid.

sekian.

No comments:

Post a Comment