sabda

Friday, August 12, 2011

Hadir.

01.07.2011
Alhamdulillah, lama tak hadir ceramah agama sejak beranak kecil... Waktu begini (beranak kecil) biasanya ceramah-ceramah hencek itu banyak membaca, atau dengar dari youtube juga radio dan tv.  Dulu, dengan ibu atau bapa saudara.. tak kira dekat mana.. pasal ceramah agama yang mana boleh pergi.. pasti hadir.

Diharap dapat menyertai lagi, dan lagi ceramah-ceramah oleh Dr.Danial. Hencek itu memang sangat minati dr. ni... Jika ada ceramahnya di tv9 tu.. InsyaAllah x lepas peluang. 

Dr. Danial Zainal Abidin.


pengkaji Al-Quran dan sains.



Muhammad tertidur..


bersua juga..

Saya kagum dengan Dr...


Sedikit yang sempat saya catat saya kongsikan (secara ringkas) disini harap memberi manfaat.

Dr. kata kita ni orang islam konsep tak jelas, mesej Alquran kita tak tahu.. peta Allah kita tak nampak... kerana.. ramai antara kita sampai ketua mengaji, menghafal... kita tak tahu apa kita hafal.
  • untuk menjadi orang yang mengkaji mari sama-sama kita jadi orang yang mengaji dan mengkaji. Paling penting ialah memahami.
  • ada orang yang solat masuk neraka. kecelakaan menanti orang yang solat qada.
  • (mesej Alquran) baca, kuasai ilmu. Alat menapis dan menangkis. Mesej Islam, mesej untung. Sekadar percaya, sembahyang tidak, tak untung.
  • ibu bapa..  budaya ilmu bermula dari rumah. Ruang tamu dirumah letakkan Tafsir Al-quran : tafsir al-Azhar oleh Hamka. dengan itu tetamu boleh tengok.
  • Alam ada 2 dimensi. Yang dapat kita lihat dan yang maya tak dapat kita lihat. Langit yang dinaiki oleh Rasulullah adalah langit yang tidak dapat kita lihat.
  • Solat dari 50 tinggal 5. Itupun tak buat, sebab itu Allah humban masuk neraka. [ Ini skrip Aku, Aku cipta bumi ini. Aku tak minta pendapat kamu. who are you?! ]
  • Rumusan, Israk mikraj bukan sains.
  • Jangan hanya mengaji, hendaklah mengaji dan mengkaji
  • Jangan hanya membaca butiran huruf, memahami tanpa huruf.

Kawan-kawan boleh google macam-macam tentang kajian dr.Danial. Dekat youtube boleh dengar ceramah dr. Jika hadir ceramah dr. jangan lupa kongsikan yea.. Muga kita dilandas yang betul. Bangkit!

sekian.

2 comments:

  1. x pernah lak dengar ceramah DR ni..kalo ada masa nak gak dengar..cam best je

    ReplyDelete
  2. salam kak zi, mmg best... kak zi blh dgr dkt youtube.. :) ceramah2 yg dr. danial pergi ada ja yg masukkan dalam youtube, muga mendapat manfaat bersama... amen.

    ReplyDelete