sabda

Sunday, March 27, 2011

Bunga dan cara-cara menanam benih bendi

Alhamdulillah diberi kelapangan waktu berkarya sekejap di sini. Bila jengah-jengah sekejap disini saya senyum sendiri, bagus juga letak link ayat suci diatas : )
Okey, mai kita jengah bunga apa yang ada di halaman saya.







Saya sedang merancang untuk mengatur semula pokok-pokok di halaman saya yang x seberapa itu.. Mungkinkah bunga-bunga ini harus dihantar kekampung untuk halaman yang lebih kemas?? dengan dua atau tiga jenis pokok sahaja? Walaupun dua atau tiga jenis pokok sahaja, tetapi jika tersusun misti cantik kan?!...
Akan tetapi saya sangat sayang pada pokok-pokok carca marba yang ada.... dalam masa yang sama mahu halaman lebih teratur. InsyaAllah akan saya tepek gambar baru untuk rakan-rakan beri komen membina hingga laman saya lebih teratur. :)

mai kita tanam pokok pulakkkk... tanam benih pokok cara saya.

korek tanah dan masukkan tanah hitam/gambut


letakkan benih pokok

tutup benih dengan tanah hitam

timbus lagi dengan tanah sedia ada

Bolehlah sertakan baja tahi kambing semasa menimbus tanah atau letak baja tahi kambing atas timbunan tanah. Dan jangan lupa siram tanaman tersebut. (boleh pacak kayu sekali kalau mahu buat penanda)

Akan datang gambar pokok dah besar pula, InsyaAllah.

2 comments:

  1. ju nak tanye tak kene rembat ke orkid yg di gantung kt luar pagar tu...
    care la umah ko..ada perubahan dgn pokok2 orkid ko tu buat aku jeles...em...mcm kenal je pokok daun bawang yg last sekali.ambik kt umah mak aku ker?cis...aku mintak tak bg...ko mintak dpt plak.tak adil la mak aku ni...lps ni aku nk suh husna yg mintak mesti lembut hati dia...
    tp ju sayang...tak lm lagi ko dh tingalkan laman2 ko yg cantik tu...sampai hati ko..

    ReplyDelete
  2. muahahahah....
    pokok tu aku dapat free... dari bekas jiran sepupu aku yg nk brpindah rumah, makanya banyak pokok yg dia utuskan buat aku~ heh heh...
    ya, ke KL tu x pasti lagi... kemana.... nnt bila dah kompem aku bagitau k....
    Nampaknya tang 'tinggalkan laman' tu yang kompem... huhu...

    ReplyDelete