sabda

Wednesday, November 24, 2010

Ayam bakar berempah

Ayam Bakar

Belom apa-apa terus ja tayang gambar ayam bakar. Begitulah hendaknya dalam delima meng-edit gambar ni... Huwaaa....

Entah kenapa saya sekarang sangat gemar membakar ayam, ikan... kalau blh udang, sotong...ketam... semua saya nak bakar... sayur-sayur sekali. Prosesnya sangat mudah.. bersihkan, perap bahan, bakar. Lebih mudah dengan menggunakan nonstick pan.

Berbalik pada resepi yang ingin saya kongsi..

Bahan-bahan:
  • Ayam ikut suka nak banyak mana. Saya hanya guna 4 ketul ayam seperti gambar diatas. Bersihkan dan toskan, masukkan kedalam mangkuk yang sesuai.
  • satu sudu kecil garam
  • sedikit serbuk kunyit
  • satu sudu jintan dan ketumbar
  • 1cm halia
  • 1cm lengkuas
  • sebatang serai
  • satu sudu rempah kurma
  • 1/4 cawan santan jika suka (saya x letak)
  • sedikit gula jika suka (saya x letak)
cara-cara membuat:

  1. satukan dan kisar dengan sedikit air jintan, ketumbar, halia, lengkuas dan serai (kisar dengan santan jika mau letak santan)
  2. satukan bahan yang dikisar dengan bahan-bahan yang lain (termasuk ayam)
  3. perap 30min - 1 jam
  4. panaskan nonstick pan dengan api perlahan ~ masukkan ayam yang diperap. Curah sebahagian air perapan diatas ayam dan tutup. Balikkan dan curah baki air perapan diatas ayam, tutup lagi. masak sehingga semua bahagian masak dengan sempurna. Saya lebih suka masak dengan menutup bahagian atas kerana seluruh isi ayam hingga ketulang dapat masak dengan sempurna dalam masa 15 hingga 20minit.
Jika anda tidak menggunakan nonstick pan, bolehla bungkus ayam tersebut dengan aluminium foil dan masukkan kedalam avon atau kuali dan tutup.

Selamat mencuba.





Posted by Picasa

No comments:

Post a Comment