sabda

Wednesday, April 28, 2010

Kek Keju

Saya rasa ini adalah resepi termahal yang pernah saya dapat.. ya, sebagai peminat dan pengemar kek keju, sudah pasti resepi ini sangat mahal bagi saya. Rasanya sangat teruk dan tak patut saya dapat resepi ini dengan percuma!! heh heh heh...

Resepi asal saya dapat dari pn normi, sila klik resepi asal  jika mahu  mencuba, setelah mencuba resepi asal, barulah berani ubahsuai resepi tersebut utk pembikinan kali ke2 dan berikutnya bagi menyesuaikan dengan selera.. berikut adalah kek keju k4 yang saya buat semperna besday azem dan ayahnya beberapa minggu lalu..


Kali pertama dan ke dua membikinnya saya tidak menggunakan aluminium foil, agak lulus la untuk makan anak beranak.. kalu mertua ada... urm.. malu...malu... hiks hiks hiks..


untuk lapisan atas:

sebuku krim keju seberat 250gm 
4 sudu susu pekat manis
1 sudu besar gula halus
2 biji telur (x kira gred apa saya guna 2 - 3 biji).
1/2 biji  lemon
3 keping keju (guna yg slice juga) - dicairkan : guna bekas kecil dan bakar atas api perlahan
2 sudu besar tepung gandum

lapisan bawah:

3 keping biskut tawar
4 keping biskut cip coklat
3 sudu susu pekat manis
1 sudu gula halus
5 sudu badam cincang
3 susu mentega  (ikut keperluan supaya adunan lembut)
2 sudu kismis

cara membuat:

Buat lapisan bawah dulu.
kisar semua biskut. campur dengan bahan-bahan  yang lain (kecuali kismis) dan adun sehingga sebati. bila adunan sebati dan agak lembut (tidak melekat) mampatkan dalam bekas pembakar. tekan-tekan adunan tersebut supaya mampat.

setelah adunan mampat, tabur kismis di atasnya.

Cara membuat lapisan atas;
Saya hanya menggunakan senduk kayu ketika kali pertama membuat kek ini.. tapi hasilnya sama saja dengan menggunakan mixer.
Pukul krim keju sehingga lembut, masukkan telur dan pukul lagi sehingga sebati dan kembang. Masukkan gula, susu pekat manis, perahan lemon dan keju yg telah dicairkan, pukul lagi hingga sebati. Akhir sekali masukkan tepung gandum dan pukul hingga semuanya sebati.

Curah diatas lapisan yang pertama tadi, bakar selama 40 minit dengan suhu 150dC.
Jika nampak kek sudah kekunungan tu.. bolehlah di angkat. Jangan tunggu dia naik macam kek span..kikiki.. dia memang  tak naik sangat.. saya rasa kek saya diatas sudah hangus sedikit.. 

Sejukkan di dalam peti sejuk sebelum dipotong.

Bagi mereka yang pernah rasa, rata-rata menyatakan bahawa kek tersebut tak de beza dengan secret  recipes.. WOW!! Okey.
Selamat mencuba.

* sorry ema... lambat berminggu-minggu tunggu resepi nih.

No comments:

Post a Comment