sabda

Friday, March 09, 2012

Mengapa senetron/drama dari seberang??

Pernah tak kalian terfikir kenapa cerita dari seberang yang jadi pilihan tv3, tv9 untuk memenuhi media elektronik / hiburan itu?

Saya salah seorang BEKAS pelajar film.

Bila tengok cerita saya akan terfikirkan sesuatu/bermacam2 disebalik tayangan tersebut. Jika anda seorang pelajar filem atau seorang yang berkhidmat dengan dunia penyiaran, mungkin anada memandang dari sudut yang sama. Bukan sekadar melihat watak-watak itu begitu begini, ada banyak sudut pandang disebali itu. Silap-silap haribulan tak sedar terngaga!

Bukanlah sudut pandang perwatakan yang ingin saya katakan. Anda mungkin akan lihat pencahayaan, kadang-kadang babak itu siang, tapi hadir cahaya kuning yang memancar tepat pada wajah watak, walhal digambarkan kedudukan mereka pada ruang legar yang sangat luas dan terang. Mungkin pengarah mahu mendatangkan mood 'emosi' kepada penonton?..

Jikalau kita tengok senetron dari seberang, pengarah gemar sekali menggunakan medium close-up/ close/up... sebiji...sebiji... muka pelakon dia... satu...satu... penuh kaca tv memperlihatkan yang ini terkejut.. tergamam... mata menjeling... sorang demi seorang shot yang membawa erti yang sama itu diulang-ulang dalam satu babak... Owh, tidakkah membazir filemnya.. bukankah banyak lagi short yang menarik bisa diketengahkan?? aduh..aduh... Waduh!! kadang-kadang i naik fining melihatnya lantas 'pub' tukar siaran tak pun tutup aja tvnya... hehe... jangan marah...

Pelakon-pelakon yang diketengahkan juga cantik-cantik.... itukah realiti di bumi itu??  "film cerminan masyarakat" bolehkah digunapakai disini...
Ia mungkin boleh jadi 'filem bagi masyarakat membeli cermin besar'.
Dari itu bisa lah masyarakat 'menciplak' watak filem... Biasa aja kita lihat yang tua-tua terutamanya, sekali pandang tak padan pemerah pipi terang menyala-nyala... kening bercukur, baju ikut body x kisahlah ada lapis sedikit janji ikut trend.
Aduh...aduh... ADOI.

Kalau difikir jalan cerita pula... Owh, apakah skrip writer / director yang mengolah skrip tersebut ada membuat kajian atas kesnya??? dari segi perubatan, perundangan...kadang-kadang ia menampakkan  kecacatan disebalik tabir...
dari segi alan cerita, apakah yang boleh dicedok untuk dijadikan semangat / rasa membina / garis panduan??? yang mana satu??? Owh kadang-kadang nak aja kukata tidak ada.
Panduan untuk perwatakan putar belit mungkin ada. Kebijaksanaan... yang jahat bijak putar belit, yang baik bodoh alat tertipu... [Owh penulis! kasarnya bahasamu!! itu realiti film kah??] Gayanya memanjang buntu mereka itu.
Bikin film itu bukan murah-murah ya.....

Dari itu, dari segi short, camera movement, watak perwatan, skrip... apakah yang mahu dicedok?? APA yang mahu dihidangkan kepada masyarakat???? APA? APA??? fesyen kah?..
dunia penyiaran membimbangkan... begitukah??
tidak ada pilihan kah??
kerana murah dibeli untuk ditayang kah?
apakah??

Masyarakat memerlukan santapan / hidangan yang lebih kearah menaikkan semangat, motivasi, ilmuan.... ya.... yang bisa membantu ketenatan masalah sosial kita, masalah organisasi kekeluargaan kita yang semakin parah... kewangan... semangat berkumpulan, politik... ya... banyak masalah.

Terapi, terapi juga, tetapi janganlah sembarang aja.. bisa kah?? heh heh...
[amboi penulis ni... macam bagus!!]
eh, apa sahaja... ini cuma kritikan dari 'pengkritik bebas..' mana bisa puji-puji aja...

Saya yakin, masih ada filem-filem [ya udah kalu mau juga dr seberang.. kitakan bersaudara] dari seberang yang membina. Takkan mungkin semua pengarah drama bersirinya begitu...
*teringat 'pasir berbisik' yang pernah dikaji dari sudut watak perwatakan satu masa dahulu. Saya rasa ianya dapat memberi sesuatu, semangat, kesedaran, kecekalan... Pemimpin haruslah jitu semangatnya..

[owh, melalut pula pengkritik ini].

InsyaAlalh bersambung kita dilain topik, bicara filem.

Minta maaf atas keterlanjuran bahasa saya yang tidak sepatutnya, semuga kita bersama-sama dapat memikirkan untuk kebaikan bersama.. [ahhh, faham-faham kan aja... ku juga faham-faham kan aja filem yang kalian bikin].

sekian dari penulis.

5 comments:

  1. respon dr komen yg ju post kat blog akak..

    'resepi apa ek?rasa2 macam ingat..resepi utk asah minda anak2 kan??buat la dik..akak sekarang bg umar mkn JUS TOK GURU je..hehe'

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak zi, lepas ni blh buat post 'mengapa jus tok guru'... :)

      resepi 7in1 / 9in1... lupa.. tp mmg elok utk amalan harian kalu tgk dr segi bahan2nya tu...

      Delete
  2. ala ju..sendiri mau ingat la..nak tgk tv pilih2 la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak zi, bimbangkan anak2... harap pihak berkuasa dapat pilih yg terbaik utk masyarakat.. Penonton, memang kena pilih rancangan da jadi satu tangungjawab...

      takut2 masyarakat sendiri yg berperangai sprt dalam senetron... ;)

      Delete
  3. kalau boleh , banyakkan entry yg mcm nih , nih kan kelebihan ko

    ReplyDelete