sabda

Tuesday, December 27, 2011

Hari-hari 'Terima Kasih'..

Nak ucap 'terima kasih' setiap hari sebelum tido... segan... Tapi, dari dasar hati.. setiap hari saya berterima kasih..

Syukur ke hadrat Illahi, 6 tahun sudah. Terima Kasih ya Allah.. Terima Kasih, engkau memberi segala nikmat dalam ujian dan rahmat tanpa aku sedar semuanya kerana Engkau maha pengasih.. Semakin aku bersyukur semakin aku terang ujian dari air mata itu adalah untuk kebahagiaan yang ingin Kau sampaikan rentetan itu.. Rasa bahagia yang Engkau berikan ya Allah... muga membawa kami kepada sebuah keluarga yang sakinah, InsyaAllah..

Terima kasih suami, hari-hari... terima kasih...
[apa lagi ucapan, kita dua ja yg tahu k..] haha..

SamBut?? kami tak pernah sambut bagai... toleh kebelakang banyak juga yang telah dilalui susah senang pahit manis bersama = indahnya! Syukur alhamdulillah..
Petang itu sedikit dari jadual saya, belah malam adalah jadual pak hencek..


memang ramai... belah depan tu kaum adam, sebelah pemisah juga dipenuhi kaum adam..


keletihan, tika ini Muhammad juga sudah lena dekat ayahnya..

Memandangkan anak2 dan ibunya keletihan.. almaklum sampai jb dari terengganu sudah hampir jam 2pagi, jadinya letih perjalanan itu sangat-sangat dirasai setelah semalam 2 kali ngulang paka-dungun tengok rumah sewa sebelum berangkat ke jb..

Minggu sudah, seminggu di jerantut, 4 hari di paka... owh.. letih... Maka en.suami akur untuk pulang kerumah sebelum kuliah abis.. Muga kita bertemu lagi dengan ustaz di terengganu pula, InsyaAllah..

Sekali lagi terima kasih, terima kasih........ ;)

10 comments:

  1. memang marathon abes korang nih ... actually sblm 25/12 ai dh terpikir nk wish anniversary korang , dh new year br igt ... ermmm , tak payah wish ... hohoho korang jln jauh2 , dh tua nnt2 , sweet memory lah marathon2 nih ...

    ReplyDelete
  2. BAGUS SANGAT KER NAK MENUNJUK YANG KO TUH ALIM PADA SATU DUNIA....NAK TUNJUK KO TUH BUAT BAIK....YANG KO MENGATA, MENGUTUK ORANG LAIN BERIBADAT, MACAM KO PUNYA IBADAT JER YANG BAGUS SANGGAT TUH...APA KEJADAHNYA....KO TUH NAMPAK JER BAIK!!!!! HATI HITAM PEKAT MACAM IBLIS...BAPAK SENDIRI PUN TAK SEMBAHYANG!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak kan lah orang buat blog nak tunjuk kita wat maksiat tetiap hari ??? mana blog ko , meh sini aku nak tengok blog ko tuh penuh mender2 baik ker jahat , tak mau bagi blog pun , bagi pesbuk pun bulleh ... tulis macam orang tak pernah pergi sekolah , dah lah guna caps lock plak tuh , memang sajer nak mencapap tunjuk c*pap ko buruk agaknya ... saper ko nak judge orang tuh iblis , hati orang busuk , bapak orang tuh tak semayang ??? ko anak tuhan ker ??? ker ko nak ngaku ko tuh tuhan ... dah masuk umah orang , wat pangai ngalahkan hanjeng ! ikut macam ustaz hasrizal cakap , kalau tak suka , jangan tinggalkan apa2 kesan pun kat umah/blog orang tuh walaupun orang tuh cakap tak berapa nak betul ... respect others , bukan wat hanjeng macam ko yang slut bitch fucker damn ass !

      Delete
  3. Assalamualaikum..seronok baca cerita penulis blog ni.syukurlah hidup kita memang tak lepas untuk mengungkap kata syukur ke hadrat ilahi..saya selalu mengikuti blog ni. saja boring2 walking2 blog orang than terjumpe blog "Seperti diari penulis". seronok baca pengalaman orang lain..

    Tapi nk bagi salam kt anonymous yg bagi komen 4Januari2012.

    Assalamualaikum...

    Hehe masuk blog orang tak bagi salam.
    yang peliknya boleh main serbu dan tulis komen-komen yang mengarut2. kenape jadi macam tu? Biarlah penulis blog ni memang ada hak tuk tulis apa2 je kat dalam blog dia. Saya rasa setakat ni apa yang dia tulis takdelah menyakitkan hati. Kesianlah kita ni sesama Islam pun nak gaduh2..kenapa ye? tak nak la saya tanya cik ke puan Anonymous ni solat ke tak...tu urusan cik atau puan dengan Allah taala.

    Ingat lagi kisah Nabi Nuh dengan bahteranya..menyebarkan agama Allah tuk seluruh kaumnya tapi mendapat tentangan hebat dari Isteri dan anaknya..Dari cerita tu sy percaya, Islam tu tak boleh diwarisi. Tapi ia perlu dihayati. Walaupun ibubapa kita tak berapa ibadatnya. Tapi tak salah sebagai anak kita saling doa mendoakan semoga satu hari nanti terbuka juga hidayah tuk ibubapa kita. Sebagai sedara seIslam juga tak salah kita mendoakan. Janganlah main hentam orang macam tu tak baik. hati sape yang hitam pun saya tak pasti? Soalnya Hati?huhu..jagan marah yerk

    Saya cadangkan kepada penulis blog ni..kalu rasa-rasa diri tergugat. buat je report polis. Bukti dah ada. Awak pemilik blog ni jadi saya rasa awak berhak keatas segala penulisan awak. Negara kita pun ada undang-undang.

    Kepada Cik atau Puan Anonymous Jan4,2012...Janganlah mcm tu.tak nampak ke blog ni pun tajuk kat atas tu..
    Sepohon Kayu itu Berbunga..seperti diari penulis. kalau rasa-rasa tak boleh tengok tulisan orang..ha..lupakan jerk.tak bayah letak komen2 budak sekolah rendah ni. bukak blog lain yang lagi menenangkan jiwa,yang memutihkan hati.

    Saya mintak maaf atas teguran ini. Ruangan komen bukan tuk kita lepaskan geram dengan orang lain!

    Saya yang mencintai kedamaian, kebahagian, kesyukuran...semoga penulis blog ini terus dengan penulisannya.

    ReplyDelete
  4. MasyaAllah,biarkan Allah saja yang membalas perbuatan awak, Anonymous.Kepada Puan Anonymous,saya harap awak bertaubat.

    ReplyDelete
  5. untuk kakakku sayang , jangan ambil peduli dengan anonymous pengecut 4 january tuh , kita kan tak boleh puaskan hati semua orang , tapi orang bangga sebab akak jadi diri sendiri ... you have abang kerol , kak shiela , mak ngah , pak ngah & me to share everythings ... i'm proud to be your sister as well , be acik to all of your kiddos and be a part of your happiness ... don't down with these stupid statement k , cheer up my lovely sis !

    1. “Wahai sekalian manusia yang beriman dengan lidahnya, (namun) belum masuk iman ke dalam hatinya. Janganlah engkau sekalian mengumpat orang-orang Islam dan jangan membuka aib mereka, (kerana) sesungguhnya orang yang membuka aib saudaranya yang muslim, maka Allah akan membuka aibnya. Dan siapa yang aibnya dibuka Allah, maka Dia akan membukanya sekalipun di dalam rumahnya.” (HR. Muslim, Abu Daud dan at-Tirmidzi)

    2. “Siapa yang membela harga diri saudaranya yang muslim, nescaya Allah swt menjaga wajahnya dari neraka pada hari kiamat” (HR. at-Tirmidzi)

    3. “Sesiapa yang menutup aib saudara muslimnya maka Allah akan menutup aibnya di akhirat” (HR. at-Tirmidzi dan disahihkan oleh Al-Albani)

    4. “Seorang muslim itu ibarat cermin kepada yang lainnya, bila dia melihat sebarang kekotoran maka segera dia menyapunya” (HR. at-Tirmidzi dan Abu Daud)

    5. “Sesiapa yang melakukan dosa sedemikian (syirik, mencuri dan zina) dan dihukum keranannya, maka hukuman itu adalah kifarah baginya. Dan sesiapa yang melakukan dosa sedemikian lalu Allah menutupinya, maka terpulang kepada Allah sama ada untuk mengampunkannya atau mengazabnya.” (HR. al-Bukhari)

    6. “Wahai Rasulullah, apa sebenarnya Ghibah itu?” Rasulullah s.a.w. menjawab, “Iaitu berkata sesuatu tentang saudaramu yang dia tidak suka”, ditanya lagi “Bagaimana kalau ianya benar?” Rasulullah s.a.w. menjawab “Sekiranya apa yang kau katakan itu benar engkau telah melakukan ghibah dan sekiranya tidak engkau telah melakukan fitnah”

    7. Diriwayatkan dari Abu Hurairah RA, ia berkata, “Ada seorang lelaki yang minum minuman keras (khamr) dibawa di hadapan Nabi s.a.w., maka Baginda bersabda: “Kalian pukullah dia”. Abu Hurairah berkata, “Di antara kami ada yang memukul dengan tangannya, ada yang memukul dengan sandalnya, dan ada yang memukul dengan pakaiannya”. Ketika orang itu akan kembali, sebahagian orang berkata kepadanya. “Mudah-mudahan Allah menghinakanmu”. Rasulullah bersabda: “Janganlah kamu berkata yang demikian itu, jangan kamu membantu perbuatan syaitan (syaitan sangat suka jika Allah menghinakan hambanya kerana memang itu pekerjaan syaitan)”. (HR. al-Bukhari)

    8. “Wahai golongan yang beriman dengan lisannya, tetapi tidak beriman dengan hatinya. Janganlah kamu mengumpat kaum Muslimin dan janganlah mengintip keaiban mereka, maka barang siapa yang mengintip keaiban saudaranya, nescaya Allah akan mengintip keaibannya dan siapa yang diintip Allah akan keaibannya maka Allah akan membuka keaibannya walaupun dirahsiakan di lubang kenderaannya.” (HR. at-Tirmidzi)

    9. “Seorang Muslim itu saudara bagi Muslim yang lain. Dia tidak menganiayanya dan tidak pula membiarkan dia teraniaya. Siapa yang menolong keperluan saudaranya maka Allah akan menolong keperluannya pula. Siapa yang menghilangkan kesusahan seorang Muslim, Allah akan menghilangkan kesusahannya di hari kiamat. Dan siapa yang menutup keaiban seorang Muslim, maka Allah SWT akan menutup keaibannya di hari akhirat.” (HR. al-Bukhari)

    10. “Setiap orang mempunyai keaiban dan tidak ada seorang pun yang terlepas dari melakukan kesalahan. Rasulullah SAW bersabda, “Setiap daripada kamu adalah orang yang berbuat salah, dan sebaik-baik orang yang berbuat salah adalah orang yang bertaubat.”( HR Ahmad).

    ReplyDelete
  6. TQ Masyithah the best gojes Aunty...
    Saya setuju dengan hujah2 tu.saya pun sayangkan kawan saya ni.dah banyak yang dilaluinya dalm hidup.susah senangnya.moga allah memberikannya pahala sebanyaknya balasan kepada kesabarannya selama ini..amin.moga dia juga layak menerima ganjaran seperti mana orang-orang yang beriman..

    ReplyDelete
  7. Seronoknya dapat meluang waktu bersama UAI. Kami juga merancang nak sertai dimana-mana 'tour' UAI, buat menambah ilmu didada. tapi belum berkesempatan.

    Bab menuntut ilmu, urusan sepanjang hayat. Saya tak fikir ada orang yg hatinya ringan untuk ke majlis sehebat ini SEKADAR untuk mengambil gambar dan kemudiannya (bertujuan) SHOW OFF di blog kengkunun mereka alim. Jika pun ada, mereka ini InsyaAllah punya kelebihan: pulang dari majlis dengan ilmu yg diperolehi. berbanding anda yg hanya...(??)

    Saya kira ANON 4 JAN mungkin sudah tersalah post komen di laman orang, diharapkan tuan empunya blog yang dihormati mengurut dada penuh sabar dan istighfar.

    Kepada ANON 4JAN, Semoga kata-kata anda akan menjadi buku-lima yang paling teguh yang akan kembali mengetuk pundak keangkuhan dan kedangkalan 'akal tuan/puan.

    Hanya anda yang kenal siapa diri anda.
    Seorang yang teguh hati dan sabar, ATAUkah sibusuk bangkai yang mereput!

    ReplyDelete
  8. an-nisa ... kita sama2 sayangkan dia ... semoga kasih sayang kita berbuah syurga

    namnanorm , jangan UAI jerk ... cari jugak2 ustaz2 lain , best lah wat jejak2 ustaz nih , haha

    ReplyDelete
  9. Anonymous yg kt atas yg ckp buruk2 tu mesti dia ada simpan rasa cemburu kt ko sebenarnya ju..maklumlah dia tengah tunggu hidayah tp tak smpi2 lg agaknya..tu yg habih dia memaki org tu..kesian kt org2 yg mcm ni..

    ReplyDelete