sabda

Monday, August 23, 2010

Ramadhan zaman single~

Assalamualaikum. Lama tidak menulis... Terasa kelu untuk berbicara, kadang-kadang terasa beku.. apa pun bentuk tulisan kita harap bermanfaat dan bukan kata-kata kosong. Sekurang-kurangnya dapat memberi sesuatu kepada sesiapa sahaja JIKA ada orang yang membaca penulisan kita.

Hari ini, saja nak bercerita tentang pengalaman menjalani ramadhan semasa zaman sekolah dulu... yang paling lekat dikepala sekitar darjah 6 sekolah rendah hingga ke tingkatan 6. Rasa masa tu sangat seronok menjalani ibadah puasa dan tarawikh di malam hari. Disiang hari akan kesekolah jika waktu sekolah. Belah petang akan buat kuih dan memasak. Ke surau selepas solat magrib...... owh indahnya..

Pernah juga buat epok-epok dan hantar ke pasar ramadhan... itu jika terlebih rajin bagi menambah wang saku.

(sebak.)

Sebenarnya kisah lalu saya banyak bersama adik saya... kini OKU sudah. Sebak. Mustahil saya lupa terus akan kisah lalu.. saya membesar bersamanya... bergurau, bergaduh, berteduh dibawah bumbung yang sama... bocor atau tidak atap rumah, berlauk atau tidak waktu makan, hangus ke tidak nasi yang dimasak semua kami nikmati bersama. Sementara along duduk diasrama, ke upm dan kesabah... Jarak antara saya dan kakak 7tahun bezanya.. tentulah hari-hari saya hanya dengan adik. Ibu sibuk dengan aktiviti sekolah siang dan malam... Ayah sibuk dengan kerjanya dan aktiviti laiannya.

Wokeh. Cerita pasal tarawikh, biasanya saya akan menmpang kereta jiran sebelah rumah ke surau bersama adik. Yang lain solat dirumah. Dan... yang x boleh lupa, biasanya misti jumpa pengetua sek.agama ustzah zainon merangkap sahabat ibu di surau. Ustazah ni baik sangat dengan ibu, suka duka dikongsi besama, menangis sama-sama.......... [sebak lagi]..... Semalam semasa di rumah ibu, ibu maklumkan bahawa ustazah kini tak nampak langsung matanya... beliau semakin uzur. Saya meneguk air liur, air yg sepatutnya mengalir dari mata kini jatuh ke dalam usus perut. Saya ingin melawatnya.

OK, sambung cerita tarawikh... selepas tarawikh jika di penghujung ramadhan saya akan buat biskut raya... hariah tukang membakar dan menyimpannya. Aktiviti tersebut tak sah kalau tak jejak pukul 2/3 pagi.... hehheh... indahnya... sambil layan radio..
Kadang-kadang selepas tarawikh kami akan pusing felda... tu kalau bawa keta sendiri pegi tarawikh la.... tengok pelita raya rumah orang lain.... ambik aura kemeriahan raya orang lain... tak pon, pi tengok anak jiran bakar meriam... ... hua hua hua... hahah... sampai ibu jerit "mana BUDAK ni?!!!!!" lintang pukang masuk rumah, idak ibu punya tazkirah punyalah........... huh. Dulu ibu sangat garang bagi saya, rotan sentiasa ada dekat dengannya.... sampai anak murid dia gelar dia 'cikgu ninja'. Huh?!

Tarawikh zaman kolej.... saya pernah pergi tarawikh sorang-sorang jalan kaki ke masjid uitm induk dari kolej Delima tuh, kira bukan dekat juga... tapi ada ja kawan2 tarawikh kolej lain yang jalan kaki juga hingga dapat kawan untuk jalan sama2 masa tarawikh. Al maklum lah, banyak kerja ke hapa bukan semua kawan dapat pi tarawikh. Tapi masa duduk puncak perdana memang senang nak gi tarawikh, surau dekat dan kawan-kawan serumah yang kelantan belaka tu sangat rajin tarawikh..

Sekarang saya terfikir, owh, masa remaja lah untung banyak beramal... heh heh.... jika nak tunggu hari tua..... jika ada..... jika tak ada untuk kita??~~~~
dan, saya berangan.. muga dapat menikmati keindahan ramadhan bersama suami bila anak-anak besar sikit nanti... Amin.

Jika saya berpeluang berpesan kepada adik-adik yang masih lagi duduk bersama orang tua, yang masih , lagi bujang.... manfaatkanlah masa itu sebaik-baiknya... Bukankah kita sedia maklum bahawa masa itu terus berlalu. Kita juga sedia tahu bahawa kita TIDAK TAHU apa akan jadi pada hari esok... lusa........ ujian apa yang kita dapat, tanggungjawab bertambah...

Fikir-fikirkan... sedalam mana cinta dan kasih kita pada agama kita... apa buktinya?.....

No comments:

Post a Comment